Strona z portalu

  / Aktualności / 16 lat w Unii. Jak obecność w Unii Europejskiej zmieniła Pomorze?
Zaloguj
Zaloguj
Zaloguj bezpiecznie
Szukaj
Szukaj
Którekolwiek ze słówWszystkie słowa
16 lat w Unii. Jak obecność w Unii Europejskiej zmieniła Pomorze?
Zdjęcie
Członkostwo we Wspólnocie Europejskiej to dla Pomorza przede wszystkim korzyści z uczestnictwa we wspólnym rynku, który umożliwia swobodny przepływ ludzi, towarów, usług i kapitału w granicach Unii. To także możliwość korzystania ze środków unijnych. Pomorskie pozyskało do tej pory ponad 46 mld zł, dzięki którym zrealizowanych zostało przeszło 36 tysięcy projektów.

O korzyściach z obecności województwa pomorskiego w Unii Europejskiej najprecyzyjniej mówią konkretne dane. Od momentu przystąpienia Polski do wspólnoty europejskiej ponad dwukrotnie – do niespełna 50 mld zł w skali roku – wzrosła zagraniczna sprzedaż pomorskich towarów, a wartość kapitału zagranicznego zainwestowanego w naszym regionie zwiększyła się aż o 156%. Liczba pracujących zwiększyła się o 320 tys. osób a bezrobocie spadło – z ponad 21% w 2004 r. do 4,4% w 2019 r.

Pomorskie efektywnie skorzystało z funduszy europejskich

Od 2004 roku pozyskaliśmy ponad 46 mld zł, dzięki którym zrealizowaliśmy przeszło 36 tysięcy projektów. To środki zainwestowane m.in. w nowe drogi, linie kolejowe, pociągi, nowoczesne budynki szpitali i specjalistyczny sprzęt, rewitalizacje miast, szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników i osób bezrobotnych oraz edukację. Również przedsiębiorcy skorzystali ze wsparcia na wzrost konkurencyjności, rozwój innowacji lub zwiększenie eksportu towarów lub usług. Szacuje się, że ze wsparcia Unii Europejskiej skorzystało ponad 33 tysiące pomorskich przedsiębiorców.

Fundusze europejskie dały możliwość realizacji w regionie ważnych inwestycji, takich jak: budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, rozbudowa Portu Lotniczego w Gdańsku, portów morskich w Gdańsku i Gdyni, realizacja pomorskiego odcinka trasy S7, utworzenie Europejskiego Centrum Solidarności, Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni czy inkubatora STARTER w Gdańsku.

Zobacz, jakie przykładowe inwestycje w województwie pomorskim zostały sfinansowane z Funduszy Europejskich w obszarach transportu, ochrony zdrowia, kultury, edukacji i zatrudnienia:

Dostępny i szybki transport

Największą i niezwykle ambitną inwestycją samorządu województwa pomorskiego jest Pomorska Kolej Metropolitalna. Liczba pasażerów PKM corocznie wzrasta o 1 mln. Rok 2019 zamknął się rekordową wartością – 4,3 mln przewiezionych osób. Lawinowo rosnąca liczba podróżnych korzystających z PKM pokazuje jak bardzo potrzebna i oczekiwana była to inwestycja.

Jeszcze większą, sięgającą 5,4 mln liczbę podróżnych, odprawiono na gdańskim lotnisku. Inwestycje zrealizowane w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, w tym w szczególności budowa nowego terminala pasażerskiego, otworzyły Pomorze na świat. Dziś to 3 największe lotnisko w Polsce. Obecnie realizowane są kolejne inwestycje unijne służące rozwoju przepustowości gdańskiego lotniska.

W zakresie dróg Zarząd Województwa Pomorskiego zainwestował m.in. w przebudowy dróg, które stanowią dojazdy do węzłów autostrady A1. Wykonane zostały dojazdy do węzłów „Rusocin", „Pelplin" i „Kopytkowo". Obecnie realizowany jest m.in. odcinek drogi 224 od Godziszewo do węzła autostrady A1 „Stanisławie". Drogowe inwestycje unijne połączyły także kluczowe miasta regionu oraz odciążyły ruch drogowy wewnątrz miast poprzez przebudowę układów komunikacyjnych lub budowę obwodnic. Wśród tych projektów są m.in.: przebudowy węzłów przesiadkowych w Gdyni i Tczewie, ulic Poniatowskiego, Grunwaldzkiej i Sobieskiego w Słupsku oraz Łostowickiej i Havla w Gdańsku. Przebudowane zostały także ulice w wielu mniejszych miastach.

Środki unijne wsparły rozwój transportu zbiorowego w miastach. Nowe autobusy zakupiono m.in. w Gdyni, Słupsku i Starogardzie Gdańskim.

Obecnie modernizujemy 34 węzły przesiadkowe w miastach, m.in. w Gdańsku, Rumi, Tczewie, Starogardzie Gdańskim, Chojnicach i Kwidzynie, które umożliwią połączenie wewnętrznie i zewnętrznie miasta sieciami dróg, linii kolejowych, tras rowerowych, obsługą publicznego transportu autobusowego i tramwajowego.

Województwo pomorskie jest też liderem w rozwoju komunikacji rowerowej. W perspektywie 2007-2013 zrealizowano projekt rowerowy na obszarze Trójmiasta, w ramach którego powstały ponad 42 km tras rowerowych. W perspektywie 2014-2020 samorząd województwa wraz z gminnymi partnerami buduje ponad 660 km szlaków rowerowych wzdłuż Wisły oraz wzdłuż brzegu Bałtyku.

W ramach projektów z zakresu infrastruktury kolejowej wsparte zostały połączenia, które są istotne z punktu widzenia przewozów pasażerskich i towarowych, m.in. zmodernizowano tzw. helski korytarz kolejowy na trasie Reda – Hel oraz Kościerzyna - Gdynia. Obecnie remontujemy kolejne 3 trasy kolejowe, w tym linię Szybkiej Kolei Miejskiej z Gdańska Śródmieścia do Rumi.  Samorząd Województwa Pomorskiego zakupił 10 nowoczesnych pociągów IMPULS na linii Gdynia – Słupsk i Gdynia – Elbląg.

Więcej - https://www.rpo.pomorskie.eu/-/16-lat-w-unii-jak-obecnosc-w-unii-europejskiej-zmienila-pomorze-

 

 

 

Strona: 1 
Stronę odwiedzono 407 razy.
v.20150330-094928
Morgan&Men SEO - Widget