KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 7 W KOŚCIERZYNIE
MISJA PRZEDSZKOLA
W naszym przedszkolu każde dziecko czuje się bezpieczne, szczęśliwe i osiąga sukces na miarę swoich możliwości.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole otwarte i partnerskie.
Otwartość to przede wszystkim odpowiednia, przyjazna atmosfera, klimat dający dzieciom poczucie bezpieczeństwa i dobrą adaptację.
Partnerstwo to podmiotowe traktowanie dziecka, okazywanie mu szacunku, troski, uwagi, przestrzeganie praw dziecka. Rozwijanie jego zainteresowań i zdolności, wspieranie dzieci, których rozwój nie przebiega harmonijnie, ale również kształtowanie właściwych postaw społecznych, budowania pozytywnych relacji w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, uczenie szanowania praw innych.
Otwartość na potrzeby rodziców - prawo do zabierania głosu w ważnych sprawach związanych z ich dzieckiem, jak i sposobem funkcjonowania całej placówki.
Partnerstwo – traktowanie rodziców jako partnerów, sojuszników, wzajemna współpraca, podejmowanie wspólnych działań dla dobra dziecka.
Otwartość na nowe koncepcje, pomysły, które pozwolą wzbogacić ofertę edukacyjną przedszkola.
Partnerstwo – zespołowe współdziałanie, zaangażowanie wszystkich pracowników w realizację zadań i osiąganie celów.
CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI
Przedszkole Samorządowe nr 7 wchodzi w skład Zespołu Szkół Publicznych nr 2 w Kościerzynie, którego dyrektorem jest pani Gabriela Kreft. Przedszkole znajduje się w pewnym oddaleniu od ruchliwych ulic i od miejskiego hałasu. Parterowy budynek otoczony jest ogrodem z dużą ilością zieleni i terenu trawiastego, który wykorzystywany jest do zabawy i prowadzenia zajęć edukacyjnych. W ogrodzie znajduje się duża piaskownica oraz sprzęt i urządzenia do zabaw na świeżym powietrzu. Przedszkole cieszy się bardzo dobrą opinią wśród społeczności lokalnej. Kadra pedagogiczna pracująca w przedszkolu to nauczycielki z wieloletnim stażem pracy, bogatym doświadczeniem zawodowym. Wszystkie posiadają wykształcenie wyższe i przygotowanie pedagogiczne. Również pracownicy administracyjno-obsługowi to osoby z wieloletnim stażem pracy, doskonale znający swoje obowiązki. Przedszkole jest dobrze wyposażone w pomoce dydaktyczne, zabawki, posiada bogaty księgozbiór ( zarówno literatura dziecięca jak i pedagogiczna), bogaty zbiór płyt, kaset z muzyką i piosenkami do zabaw muzyczno-ruchowych, filmów edukacyjnych, plansz i ilustracji.
W tym roku szkolnym organizowane są zajęcia dodatkowe i wspierające rozwój dziecka, takie jak: religia, zajęcia logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, terapii pedagogicznej. Od października naszą ofertę wzbogaciliśmy o naukę języka angielskiego, zajęcia rytmiki dla dzieci młodszych, zajęcia taneczno-muzyczne, artystyczno-teatralne i plastyczne dla dzieci starszych. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami wspierającymi działalność przedszkola: Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Szkołą Podstawową nr 4, ośrodkami kultury oraz innymi placówkami oświatowymi.
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
Programy realizowane w przedszkolu:
„Nasze przedszkole” program wychowania przedszkolnego Mac Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej
Metody stosowane w pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi:
- pedagogika zabawy,
- „Dziecięca matematyka” metoda wspomagania rozwoju umysłowego dzieci wraz
z edukacją matematyczną prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej - metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- gimnastykę twórczą R. Labana,
- zabawy rytmiczne K. Orffa,
- odimienna metoda nauki czytania dr I. Majchrzak,
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
- metoda projektów
- techniki twórczego myślenia.
- podczas zajęć z dziećmi przeważają metody aktywizujące czyli takie, w których działania dziecka dominują nad działaniami nauczyciela
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Formy współpracy z rodzicami:
- zajęcia otwarte
- uroczystości przedszkolne
- zebrania
- konsultacje indywidualne z nauczycielami
- spotkania ze specjalistami: pedagog, psycholog, logopeda i inni w zależności od potrzeb
- ankiety - uzyskiwanie informacji zwrotnych na temat funkcjonowania przedszkola
- angażowanie rodziców do działań na rzecz przedszkola
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM ORAZ INSTYTUCJAMI
WSPIERAJĄCYMI DZIAŁALNOŚC PRZEDSZKOLA
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- diagnozowanie poziomu rozwoju dziecka, jego potrzeb i możliwości oraz ewentualnych zaburzeń rozwojowych
- udzielanie rodzicom i nauczycielom wskazówek do pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- pomoc nauczycielom w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów działań wspierających
- pomoc w realizacji programu adaptacyjnego dla dzieci trzyletnich.
Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 4:
- kontynuowanie dotychczasowych form współpracy: poznawanie budynku szkoły
i jej pomieszczeń, spotkania z uczniami i nauczycielami klas I –III, wzajemna pomoc w realizacji programów edukacyjnych
Współpraca z innymi placówkami oświatowymi, ośrodkami kultury:
- udział w konkursach, przeglądach, których celem jest rozwijanie uzdolnień
i zainteresowań dzieci: plastycznych, muzycznych, tanecznych, matematycznych, językowych, literackich a także organizowanie podobnych spotkań w naszym przedszkolu.
WZBOGACANIE BAZY PRZEDSZKOLA
- doposażanie sal zajęć w kąciki, które stworzą dzieciom możliwość organizowania zabaw tematycznych: sklep, stragan, teatr, kącik fryzjerski, lekarski, kącik majsterkowicza, kącik kuchenny
- zakup nowych pomocy dydaktycznych zwłaszcza do prowadzenia zajęć matematycznych, zabaw badawczych i obserwacji przyrodniczych
- kontynuacja wymiany mebli w salach zajęć ( szafki, stoliki, krzesełka)
- wyposażenie przedszkola w sprzęt multimedialny: radiomagnetofony, odtwarzacze płyt CD, projektor, tablica multimedialna, telewizory
- zakup nowego sprzętu do zabaw na placu zabaw w ogrodzie przedszkolnym
- rekonstrukcja pergoli i odświeżenie zieleni na terenie przedszkola, mających na celu wykorzystanie większego obszaru terenu do przeprowadzania zajęć i zabaw dzieci na świeżym powietrzu.